אנו הישראלים ניחנים בראש יזמי מפותח, ואכן, מדי שנה יוצאים אל האור עסקים רבים בתחומים פעילות שונים ומגוונים. מאחוריהם עומדים יזמים מלאים בכוונות טובות, ברצון לצאת לדרך עצמאית משלכם, בשאיפות לרווח ובחלומות יפים. ואולם, פתיחת עסק אינה עניין של מה בכך, נהפוך הוא: מדובר בתהליך ממושך ומורכב שאליו חייבים להיכנס בעיניים פקוחות ועם סיוע מקצועי. בשורות הבאות נסביר מדוע, ומהי חשיבותו של ייעוץ עסקי עבור הקמת עסק.

 

הקמה בלתי מקצועית של עסקים

השאיפות היפות והמוטיבציה הגבוהה, ההתרגשות וההתגייסות למען פתיחת עסק עצמאי – הינן חשובות ומבורכות. יחד עם זאת, כאשר מסתכלים על נתונים מגלים שאחד מכל שני עסקים חדשים שנפתחים בישראל ייסגרו לאחר חמש שנים, ועוד לפני כן ייסגרו רבים מהם או אפילו לא יגיעו לכלל הקמה. אלו לא רק סטטיסטיקות אלא מצבים ממשיים המלווים במפח נפש, בהשקעה מרובה של זמן ואנרגיה שירדה לטמיון, ולא פחות חמור – בהשקעת כספים ונטית התחייבויות גבוהות שעלולה להוביל עד כדי משבר כלכלי חמור. 

למצבים נפוצים אלו יש סיבות רבות, ביניהם הקשיים הביורוקרטים המלווים הקמת עסק בישראל, השוק התחרותי והדינאמי אשר אי הוודאות בו גבוהה, האתגרים המיוחדים של תקופת ההקמה וההרצה של העסק כאשר ההכנסות אינן בטוחות, קבועות וממצות את הפוטנציאל המלא, ומאידך יש הוצאות גבוהות על רכישת ציוד ומיכון, מלאי, קבלת אישורים, השקעה בפרסום ושיווק וכיוצא בזאת. יחד עם זאת, הסיבה המרכזית שמעבר לכולן היא היערכות לקויה לקראת פתיחת עסק, שנעשתה באופן חפוז, על בסיס משאלות הלב והחלומות, באופן שאינו יורד לפרטי הפרטים ואינו מסודר, ישים וריאלי. את הבעיה הזו ואת המצבים הנגזרים ממנו ניתן למנוע באמצעות פנייה ליועצים העסקיים של חברתנו.

 

הקמה מקצועית של עסקים

כבר יותר משני עשורים שחברתנו מלווה חברות ועסקים מכל המגזרים וסדרי הגודל, לרבות יזמים העושים את צעדיהם הראשונים בפתיחת עסק חדש. באופן כללי, מטרתו של הייעוץ העסקי שאנו מעניקים ליזמים היא לייצר את בסיס ראוי ותשתית יציבה שעליהם יוכל העסק להתנהל בתקופת ההקמה וההרצה, להגיע במהירות האפשרית לנקודת האיזון ולרווחיות, וכמובן לשגשג ולהצליח בהמשך הדרך. לרשות לקוחותינו עומד ניסיון  רב שנים של יועצים עסקיים מיומנים, בעלי השכלה והכשרה בתחומי הניהול, העסקים והכלכלה, שיש להם גם ניסיון חשוב בתור בעלי חברות בעצמם. הידע העשיר שברשותנו וההיכרות המעמיקה עם המשק הישראלי וענפיו, עומד לרשות הלקוח בתהליך מאורגן ומסודר הצופה את פני העתיד ונותן מענה למכלול הסוגיות בהקמת העסק.

 

בדיקות שיש לבצע לפני הקמת עסק

כאמור, פתיחת עסק מורכבת מקשת רחבה של היבטים, אשר מי שאינו בקיא בתחום עלול לפספס או להתעלם מחלק מהם. את ההיבטים הללו חובה לבחון לעומק ולבטא אותם בנתונים מדויקים וריאליים, בין מדובר בענף המסוימים והמתחרים, הערכת הוצאות והכנסות, היכולות הכלכליות של היזם, מקורות מימון כגון בנקים, קרנות ושותפים, וכדומה. כל הבחינות הללו ונוספות מאוגדות לתוך בדיקה המכונה בדיקת היתכנות כלכלית, או בדיקת כדאיות כלכלית.

זוהי בדיקה יסודית מאוד אשר מטרתה הראשונית היא לספק תשובה לשאלה, האם כדאי להקים את העסק? התשובה יכולה להיות חיובית, שלילית או באמצע – כלומר שכדאי להקים את העסק אולם עם שינויים מסוימים ברעיון ובמאפיינים שלו. מטרתה השנייה של הבדיקה היא לספק את אותם נתונים חיוניים, אשר בהמשך יהוו בסיס לתוכנית העבודה (התוכנית העסקית) של העסק לתקופת ההקמה וההרצה שלו.

בדיקת הכדאיות הכלכלית עוסקת בין היתר בהגדרת הקונספט העסקי בהתאם למוצרים והשירותים שלו, לפי הגדרה של הקהלים אליהם פונים מוצרים ושירותים אלו, הפתרונות שהם מעניקים לצרכי הקהל, דרכי השיווק והמכירה שלהם, בחירת מיקום העסק בהתאם להגדרות אלו, וכדומה. בתוך כך, יש לבחון מה עושים המתחרים בענף שבו העסק מיועד לפעול, למשל את התמחור של המתחרים, האסטרטגיות היותר והפחות מוצלחות שלהם, מידת הרווחיות שלהם, יתרונות של שירותי ומוצרי היזם על פני המתחרים, וכדומה – ובתוך כך ממשיכים לחדד את ההגדרות, המאפיינים והאסטרטגיות של העסק עצמו.

עוד עוסקת הבדיקה בהערכה של ההוצאות הצפויות על כלל מרכיביהן, לרבות הפקת או רכישת המלאי הראשוני, תשלומי אגרות עבור רישיונות ואישורים לעסק, השקעה בשיפוץ המבנה הנבחר, רכישת ציוד ומיכן וכדומה. עוד ייבחנו ההוצאות השוטפות ובהן שכירות על המבנה, ארונה, הוצאות חשמל, קניית ציוד משרדי, תשלומי משכורות ועוד. הערכה זו של ההוצאות הצפויות גם מאפשרת בחינה נכונה של מקורות המימון, הכוללים את ההון העצמי הדרוש, כמו גם את האפשרות לפנות לבנקים ולקרנות לקבלת הלוואות. בדיקת מקורות המימון אל מול ההוצאות הצפויות וההכנסות המשוערות, מאפשר להעריך האם יוכל היזם לעמוד בעלויות של הקמת והרצת העסק.

 

השלב הבא בפתיחת עסק עצמאי

לאחר שבוצעה בדיקת היתכנות כלכלית, ובהנחה שתוצאתה היא חיובית, ממשיכים לבנייה של תוכנית עסקית המפרטת את היבטי הפעילות בעסק. זוהי תוכנית המבוססת על הנתונים שנאספו בשלב הקודם, היורדת אל פרטי הפרטים של ההתנהלות לרבות דרך ההתאגדות (עליה נפרט בהמשך), חנויות וסניפים שעומדים להיפתח, מבנה ההנהלה, מצבת כוח האדם והתפקידים, הוצאות קבועות, מוצרים ייחודיים, דרכי שיווק ופרסום וכן הלאה. למעשה, התוכנית העסקית היא יסוד חיוני להתנהלותם של עסקים בכלל, ולעסקים חדשים בפרט. על פי מסמך זה יידע היזם היכן הוא עומד בתהליך, מה עליו לעשות, אילו הוצאות כרוכות בכל צעד, מהיכן יגיע המימון, אילו אנשים לגייס וכל היבט נוסף, ומעבר לכך המסמך גם ישמש אותו לצורך פנייה אל מקורות המימון השונים – אשר דורשים תוכנית עסקית כתנאי לעיון בבקשת הלוואות. יש להדגיש כי ללא תוכנית עסקית רצינית ומקצועית, פשוט לא ניתן להתקדם בהצלחה, באופן מאורגן ויעיל, אל מול האתגרים הרבים והמשמעותיים של הקמת עסק בישראל. ממילא גם לא ניתן לבסס עסק מצליח לאורך זמן, שכן בלי התוכנית העסקית הופכת ההתנהלות לפזורה וספוראדית, ולרוב גם מלווה בטעויות שעולות ליזם ביוקר.

 

רישום של עסק חדש

אחד השלבים הראשונים של הקמת עסק עצמאי היא רישום שלו בתור חברה בע”מ או בתור עוסק מורשה. לסוג זה של התאגדות ורישום יהיו השלכות בלתי מבוטלות בעתיד מבחינה כלכלה ומיסוי, ברמה הניהולית, בכל הקשור לתדמית העסק, ולעיתים גם מבחינה משפטית. היועצים העסקיים שלנו פורשים בפני היזם את המשמעויות השונות של כל צורת רישום, מסבירים את היתרונות והחסרונות האופייניים לה, ובוחנים מהי צורת ההתאגדות המתאימה ביותר לעסק המיוחד לקום. 

כך לדוגמא, מבחינה כלכלית יש מספר יתרונות לרישום בתור חברה בע”מ, שכן המיסוי בה חל רק על הדיבידנדים ותלושי השכר לצד מס החברות. זאת בניגוד לרישום בתור עוסק מורשה המביא למיסוי על כל הרווחים ועלול להגיע לשיעור גבוה מאוד. כמו כן, חברה בע”מ יכולה לקבל הכרה מלאה בהוצאות הרכב לצרכי מס, ואילו עוסק מורשה כמעט תמיד מוגבל עד לארבעים וחמישה אחוזים. מאידך, יש גם חסרונות כלכליים לרישום בתור חברה בע”מ, כגון הצורך לקיים הנהלת חשבונות כפולה המתבטאת בתשלומים גבוהים יותר לרואה החשבון, ותשלום של אגרה שנתית לרשם החברות.  

מבחינה משפטית, הרישום בתור חברה בע”מ מטיל נהלים יותר מחמירים על ההתנהלות בהשוואה לעוסק מורשה. מאידך, בחברה בע”מ יש מסך משפטי המגן על בעלי המניות מפני תביעות והפסדים כלכליים, כך שלא ניתן לתבוע חובות מכספיהם ורכושם הפרטי. זאת לעומת עוסק מורשה שאצלו הפסדים וחובות אכן ניתן לתבוע מתוך הרכוש הפרטי, שכן העסק אינו ישות משפטית עצמאית העומדת בפני עצמה.

 

עוד היבטים של פתיחת עסק

יש עוד קשת רחבה של מרכיבים הכרוכים בהקמת עסק, ובשורות הבאות יובאו דוגמאות לכמה מהם, לאו דווקא בסדר כרונולוגי שעשוי להשתנות ממקרה למקרה. דוגמא ראשונה היא נושא התמחור של המוצרים והשירותים שהעסק עומד למכור. למרות חשיבותו של התמחור, מדובר בנושא שלא פעם מוזנח בעסקים קיימים וחדשים, עקב המורכבות הכלכלית שלו והרצון להתקדם מהר הלאה. תמחור רציני צריך לקחת בחשבון את שולי הרווח המקובלים בענף, את המחירים של המתחרים, את עלויות הייצור, את ההוצאות השוטפות וכל ההיבטים שתוארו לעיל, בנוסף למחירים שיהוו מקור פיתוי ומשיכה לבניית מגל הלקוחות הראשוני של העסק. במילים אחרות, התמחור צריך לייצר איזון בין רווחיות, הגעה לנקודת איזון בפרק זמן סביר, כיסוי הוצאות, שאיפות הרווח שלכם, משיכת הקהל בתקופה הראשונה וכדומה. זוהי משימה מורכבת למדי אולם יועצים עסקיים מיומנים בהחלט מסוגלים לעמוד בה, בעוד התמחור שנקבע ימשיך ללוות את העסק בתקופה הקרובה של יישום התוכנית העסקית.

נושא נוסף בעל חשיבות מיוחד הוא כל הקשור לשיווק, למכירות, לתדמית ולמיתוג של העסק החדש. יש לזכור כי הגדרות ופעולות אלו ימשיכו להדהד ולהשפיע על ההצלחה ועל אופיו של העסק לתקופה ארוכה, וכן לזכור שבעיקר בתקופת החיים הראשונה היזם יצטרך להשקיע באופן נכבד יחסית בחדירה לתודעה הציבורית. על מנת לבצע את המהלכים בצורה מקצועית ונכונה, חסכונית ומדויקת, יש להגדיר אסטרטגיה שיווקית ומכירתית המקיפה נושאים רבים, ביניהם המתחרים ודרכי השיווק שלהם, הבידול של היזם מולם, פלטפורמות אפשריות לפרסום, הגדרה מדויקת של קהל היעד ומאפייניו, בניית תקציב השיווק וכדומה. חשוב ציין כי ליועצים העסקיים של חברתנו היכרות מעמיקה עם עולם הפרסום והשיווק, וביכולתם לכוון את היזם אל הפלטפורמות האפקטיביות ביותר מבחינתו, בהתאם לאסטרטגיית ולתקציב השיווק.

 

מה עוד נדרש להקמת עסק חדש

בנוסף לאמור לעיל, יש עוד בדיקות, החלטות ופעולות רבות המרכיבות את הקמתו של עסק חדש. לדוגמא, יהיה צורך לפנות כאמור על מקורות מימון ולהציג בפניהם את התוכנית העסקית, את הצורך בקבלת הלוואה בשיעור מסוים, את האופן שבו היא תסייע להקמת והרצת העסק, את יכולות העמידה בהחזרים ועוד. כמו כן, יש צורך לייצר קשרים עם אנשים מקצוע רלוונטיים, החל בנותני שירותים במיקור חוץ החוסכים העסקת כוח אדם בעסק עצמו, ועד לעורך דין ורואה חשבון. עוד יש לגייס את כוח האדם הקבוע בעסק לאור הגדרות של דרישות התפקידים מבחינת מיומנות, הכשרה וניסיון, תזמוני הגיוס, היקפי המשרות, המשכורות שישולמו וכדומה. יש גם ליצור קשרים ראשוניים עם ספקים, לקבל הצעות מחיר ולבחון אותן, לנהל משא ומתן במידת הצורך, לפנות אל חברות המתמחות בשיווק ופרסום במדיות שנבחרו, ועוד הרשימה ארוכה.

 

להמשיך עם הייעוץ העסקי

לאור האמור לעיל, ברור שפתיחת עסק עצמאי צריכה להיות מלווה בבעלי מקצוע מיומנים ומנוסים, שיודעים מה הם עושים ויכולים לעזור ביצירת התשתית לעסק מבוסס ומצליח. בנוסף, היועצים העסקיים ימשיכו ללוות את היזם, שכעת הוא בעל עסק, ויסייעו בפיקוח ובקרה על ההתנהלות העסקית והפיננסית. מדובר בליווי חשוב ביותר המאפשר לבחון בשוטף את הרווחיות והשוואתה להכנסות וההוצאות הצפויות, לשמור על תזרים מזומנים יציב, להסיק מסקנות מנתוני הדוחות הכלכליים, להתמודד עם קונפליקטים ולמצוא פתרונות לבעיות, לקבל החלטות משמעותיות, ולהמשיך להתקדם לעבר ההצלחה והשגשוג.

 

שניר אפיקי ניהול מזמינים אותך לקבל ייעוץ עסקי מקצועי עם ניסיון של למעלה מ – 20 שנה. רוצה לדעת יותר? אתה מוזמן ליצור קשר בטלפון: 1800-33-00-13 או דרך האתר. לעמוד הבית לחץ כאן.